Bugün Türkiye’nin en çok tartisilan gruplarindan biri olan ve 2002
yilinda yayinladiklari ilk albümleri ‘Günesin Çocuklari’ ile Türkiye
Hiphop hareketininin yönünü, tümden degistiren Barikat,1996 yilinda
Jöntürk öncülügünde,sivil bir gençlik hareketi olarak Günesin
Çocuklari adiyla Bursa’da kuruldu.
Uzun bir süre sonra,40’i askin kemiklesmis kadrosuyla,2001 yilina dek,yüzlerce söylesi,
konferans, tiyatro ve film gösterileri, müzik ve siir dinletileri
düzenleyerek toplumsal dönüsüme katkida bulunmaya çalisti.
Bursa Amatör Yazarlar ve Sanatçilar Dernegi’ni kurdu. Simurg Yayinevi’ni ve ‘Bursa Gençlik Merkezi’ni açti.
Sokak
çocuklari,uyusturucu,aids,çevre kirliligi,rtük,parali ögrenimi,savas,terör ve siddete karsi; irk, din,dil,mezhep,sinif,yas,cinsiyet,cinsel yönelim ayrimciliklarina karsi pek çok protesto
eylemleri düzenledi.
Uzun yillar,Günesin Çocuklari adiyla bir kültür sanat/düsün dergisi yayinladi.
1996
yilindan itibaren start verdikleri 1.Günesin Çocuklari Türkiye Dans
Yarismasi ile birlikte, tüm alternatif gençlik hareketlerine destek
vermek amaciyla,rap,rock,punk,halk müzigi etkinlikleri projelerini
hayata geçirmeye basladi.
Düzenledikleri yüzlerce organizasyonla,binlerce gencin sahne alarak kendisini ifade etmesine katkida bulundu.
1997 yilinda,Jöntürk,Mutlu,Ayhan,Kus,Hasan,Alper kadrosuyla yollarina rap müzik yaparak devam etti.
Türkiye’de hiphop kültürünün saglikli gelisimi amaciyla,Türkiye’nin ilk ve tek ‘Hiphop Kültür Merkezi’ni açti.
1998 yilinda Radyo Press’te, ‘Kuslara Yem Veriyoruz’ adiyla Türkiye’nin ilk hiphop/rap programi yapti.
Bursa’da,Rapor2,Umut Ertek,Lewo,Karakalp,Kanun,İzmir Young Energy
Crew,Takım 34, Bursa City B-Boys,Dream Night Breakers’ın gibi pek çok
hiphopin pek çok kez konserlerini düzenleyerek sesini duyurmasina
katkida bulundu.
Yeni rapperlarin seslerini duyurmalarina katkida
bulunmak amaciyla ‘Microphone Control Türkiye Rap Yarismasi’ni;Türkiye’nin ilk ‘Hiphop Festivali’ni;‘Boys Of Sun Türkiye Hiphop
Oscarlari’ni;bes yil boyunca geleneksel ‘Günesin Çocuklari Türkiye
Dans Yarismasi’ düzenledi.
1999 yilinda,kadro degisikligine giden grup,2000 yilina dek,Jöntürk,Elçi,Çiglik,Kus olarak yoluna devam etti.
2000
yilinda,Jöntürk,Murat Pakten,Yargi ve Refleks‘ten olusan yeni
kadrosuyla 2002 yilinda Zihni Müzik’ten ‘Günesin Çocuklari’ adli ilk
albümlerini yayinlayarak, bu albümleriyle ortaya koyduklari sosyal,kültürel ve politik tavirla,Türkiye’de caka satmak,bögürmek ve
küfretmek olarak görülen ‘Underground’ ve ‘hard core’ rap anlayisini
yeni bastan yazip,Türkçe rap’in yurt genelinde kökten degisimini
sagladi.
Egemen kültür karsisinda,toplumun ezilen,dislanan,dudak bükülen kesimin çigligini haykiran Barikat, yazdiklari
derin ve anlam yüklü balyoz gibi sert liriklerinde,devleti, hükümeti,basbakani,fasizmi, militarizmi,irkçiligi,savasi,siddeti,terörü,her türlü ayrimciligi,kokusmus egitim ve saglik
sitemini, varolan geleneksel aile kurumunu, tüketime ve sömürüye dayali
müzik sektörünü korkusuzca topa tuttu.
Sinirsiz,özgür,esit
evrensel bir dünya için,albümlerinde,Yunus Emre,Hacı Bektas,Jack
London, Mevlana,Babailer,Spartaküs,Pir Sultan Abdal,Bruno,Dadaloglu,Mustafa Kemal Atatürk,Sef Seattle, Asik Veysel,Ruhi Su,Galileo,Yasar Kemal,Einstein,Asik Mahsuni Serif’e selam yollayan
Barikat,etnik enstrümanlari hiphop rap müzikte kullanmayi küçültücü
bulanlara karsin,kimi parçalarinda baglama, bendir,kaval,kanun,darbuka,ney ve zurna’yi cesurca(inatla)kullanarak,ilk kez ‘Anadolu
hiphop’ kavramini ortaya atti.
Bu arada,grubun beyini
olan Jöntürk’ün,‘Kediler Cumhuriyeti’,Dünyaya Gelmeme Hakki’,‘Barisa
Son Çagri’,‘Siyah Göldeki Genç Kirmizi Baliklar’adli kitaplarindan
sonra,Türkiye’de hiphop kültürü üzerine yazilan ilk kitap olan‘Bir
Gençlik Çigligi:Hiphop Kültürü’adli kitabini,2003 yilinda,Akyüz
Yayin Grubu’ndan yayinladi.
Sosyal,kültürel ve politik muhalif
duruslariyla,Türkiye’nin ilk halk konserlerini,yardim ve dayanisma
konserlerini veren grup olan Barikat,Kayseri,Sivas,Adana,Gaziantep,Konya,Corlu,Isparta, Mersin, Canakkale,Eskisehir,Denizli,Silivri,Kocaeli,Gökçeada,Yalova,Cınarcik,İstanbul ve Bursa gibi yurdun dört
bir yaninda verdikleri yüzlerce halk konserleri,yardim konserleri,dayanisma konserleri,protesto konserleri ile yüz binlerce insana
seslenen tek hiphop grubu olmayi basardi.
2003 yili
sonunda,120 yillik deneyimiyle,dünyanin en saygin müzik firmalarindan
biri olan EMI’den,Erol Büyükburç,Sahsenem,Anima,Turbo,Maho-b,Sentez,Tolga Aksoy,Buldozer featleri bulunan‘Hava Su Toprak
Ve Ates’adli ikinci albümlerini yayinlayarak,gerek altyapisi,gerek
baskaldirici edebi lirikleri, gerekse kullandiklari farkli vokal
teknikleriyle tüm yurtta genis ses getirmekle birlikte,alternatif
müzik elestirmenleri ve yazarlarinin övgüsünü kazanarak tüm ulusal
basinda büyük ses getirdi.
Bu arada,Türkiye hiphop
hareketinde,yeni yeni rapperlarin ortaya çikmasini ‘wack mc’söylemiyle engelleyen;farkli seslere,çok seslilige‘çatlak sesler’söylemiyle saldiran;hiphopu-bögürme,küfür,bidi bidi edebiyati,ahkam kesme,caka satma,sidik yaristirmalarla-halktan kopararak hafta
sonu partilerine ve internet atismalarına mahkum eden; hiphopin
evrensel durusuna karsin irk,din,dil, mezhep,sinif,cinsiyet ve
cinsel yönelim ayrimciligi yapan çikar gruplarina karşi verdigi siki
mücadeleyle de taninan Barikat,bu girisimine karsi,bu çikar
gruplarinca ugradigi çirkin hakaret ve karalama kampanyalarina karsin,bu konudaki kararliligini sürdürüyor.
İkinci
albümlerinde bulunan Özbek sanatçi Şahsenem ile düet yaptiklari
‘Geceler Günlerimi Gömer’ adli parçaya ilk profesyonel kliplerini çeken
Barikat,‘F Tipi Dünya’parçasina da çektikleri son derece politik klip
sansüre ugrayarak yayinlandi.
Su an,6 Ekim 2004’te
raportaj.com katkilariyla,Maho-b,Doga,Deli Mc,Makale Crew,Dirilis,Ghetto, Karamurat,Barıs,Kan-ka,Gri,Canhür/Mc Zehir,Korkut,Kaptan,Sansar,Sektör2 gibi pek çok rapperin seslerini duyurmalarini
saglamak amaciyla Zihni Müzik’ten ‘Anadolu Kaplanlari’ adli toplama
albümü yayinlamaya hazirlanan Barikat’tan Jöntürk,2004 yili sonu,
‘Yeraltinda Savas Var’ adli yeni kitabini yayinlamaya hazirlaniyor.